Projekt “Czekoladowa gratka – utworzenie nowych miejsc w Miejskim Przedszkolu numer 18 w Zielonej Górze”

Projekt „Czekoladowa gratka- utworzenie nowych miejsc w Miejskim Przedszkolu numer 18 w Zielonej Górze”
współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020 w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt nr RPLB.08.01.01-08-0037/17.

Umowa nr RPLB.08.01.01-0037/17-00 o dofinansowanie Projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach: Regionalnego Programu Operacyjnego
Lubuskie 2020 w ramach: Osi priorytetowej 8. Nowoczesna edukacja Działania 8.1 Poprawa dostępności i jakości edukacji przedszkolnej Poddziałania 8.1.1 Poprawa dostępności i jakości
edukacji przedszkolnej – projekty realizowane poza formułą ZIT została podpisana w dniu 10.07.2018 r.
Projekt realizowany jest w terminie: 1 września 2017 – 31 grudnia 2018 r. w Zielonej Górze.
Polega na utworzeniu 210 nowych miejsc w Miejskim Przedszkolu nr 18 (“Czekoladowe przedszkole”) przy ul. Moniuszki 19 poprzez zakup pomocy dydaktycznych oraz wyposażenia, zakup i montaż nowego placu zabaw oraz podniesienie kompetencji i kwalifikacji 21 nauczycieli wychowania przedszkolnego w ramach studiów podyplomowych oraz w ramach szkoleń specjalistycznych. W ramach projektu zostanie również zagwarantowane funkcjonowanie placówki przez 12 miesięcy.
Realizacja projektu w efekcie pozwoli nie tylko na powiększenie zasobu dostępnych miejsc wychowania przedszkolnego na terenie Zielonej Góry, ale również na podniesienie jakości
edukacji oraz poprawi dostępność do edukacji przedszkolnej i pozwoli na zwiększenie aktywności zawodowej ich rodzicom, w szczególności kobietom. Projekt przyczyni się do upowszechniania edukacji przedszkolnej, ponieważ obecność dziecka w przedszkolu jest okazją do wychwycenia u niego niepokojących zachowań, zaburzeń w rozwoju oraz bardziej lub mniej rozwiniętych umiejętności.
W efekcie realizacji projektu 21 nauczycieli udoskonali swoje kompetencje pozwalające na zwiększenie efektywności pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

GRUPA DOCELOWA

W projekcie określono następujące grupy docelowe:

  • dzieci w wieku przedszkolnym, określonym w Ustawie o systemie oświaty (210 dzieci, 9 grup przedszkolnych) z terenu miasta Zielona Góra;
  • OWP-MP nr 18 „Czekoladowe Przedszkole” przy ul. Moniuszki 19 w Zielonej Górze,
  • nauczyciele zatrudnieni w MP nr 18 korzystający ze szkoleń i/lub innych form dokształcania (5 nauczycieli korzystających ze studiów podyplomowych oraz 21 korzystających z innych form dokształcania – szkolenia specjalistyczne)

Dzieci uczęszczające do przedszkola pochodzą z różnych środowisk, wśród nich są dzieci z rodzin wielodzietnych a także rodziców samotnie wychowujących dzieci, którzy są wykluczeni lub zagrożeni wykluczeniem społecznym oraz dzieci posiadające opinie z Poradni Pedagogiczno – Psychologicznej (odroczenie od obowiązku szkolnego; specjalne potrzeby edukacyjne).

W przedszkolu funkcjonuje 9 oddziałów, pracuje 18 nauczycieli i 9 pomocy przedszkolnych, 2 specjalistów (psycholog i logopeda).

W ramach projektu wsparciem zostanie objętych 210 dzieci (w wieku 3-5 lat oraz dzieci 6-letnie, które będą przechodziły roczne przygotowanie przedszkolne), które znajdą miejsce opieki i wychowania przedszkolnego. w MP 18. Wszystkie grupy docelowe są z województwa lubuskiego.

POTRZEBY I OCZEKIWANIA

Rodzice (i) dzieci:

  • włączenie do systemu edukacji przedszkolnej funkcjonującego na terenie miasta ZG,
  • integracja z rówieśnikami,
  • aktywny i włączający udział w życiu społeczno kulturowy;
  • nabywanie umiejętności i kompetencji przypisanych edukacji przedszkolnej.
  • przygotowanie do nauki i obowiązków szkolnych,
  • profilaktyka prozdrowotna,
  • doskonalenie czynności samoobsługowych.

W ramach wsparcia nowe miejsca wychowania przedszkolnego w MP 18 odpowiada faktycznemu i prognozowanemu w perspektywie 3-letniej zapotrzebowaniu na usługi w tym zakresie na terenie ZG.

Nauczyciele:

Do głównych potrzeb należy systematyczne dokształcenie w celu wprowadzania nowych form wychowania i edukacji dzieci, potrzeba rozwoju zawodowego i podnoszenie kompetencji dla zwiększenia jakości pracy, aby sprostać oczekiwaniom rodziców i dzieci, które często borykają się z deficytami rozwojowymi i niepełnosprawnościami.

Potrzeba w zakresie zdobywania umiejętności w zakresie diagnozowania dzieci, dobierania do ich potrzeb odpowiednich narzędzi pracy i organizacji zajęć.

Oczekiwania nauczycieli dotyczą przede wszystkim zapewnienia optymalnych warunków pracy oraz zapewnienia dostępu i finansowania doskonalenia własnych umiejętności.

Nauczyciele oczekują podnoszenia kwalifikacji w zakresie pedagogiki specjalnej niezbędnych do pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami czy deficytami.

Wychowawcy

Posiadają wykształcenie pedagogiczne, ale podnoszenia kwalifikacji w zakresie pedagogiki specjalnej konieczne jest do pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami i deficytami.

REALIZACJA PROJEKTU

Zadanie 1 funkcjonowanie przedszkola

W ramach zadania finansowane są koszty funkcjonowania przedszkola w okresie 12 m-cy. Obejmują one:

  • wynagrodzenia kadry pedagogicznej (nauczyciele wychowania przedszkolnego, logopeda, psycholog).
  • wynagrodzenia personelu pomocniczego i obsługi OWP (pomoce nauczycielskie, intendent, kucharz i pomoce kuchenne, konserwatorzy, specjalista ds. BHP, dyrektor).

Nauczyciele będą rozwijać, kształtować i wyrabiać umiejętności zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz wspomagać dzieci w osiąganiu jak najlepszych efektów w tym zakresie. Ich praca zostanie poprzedzona rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci poprzez prowadzoną obserwację pedagogiczną. Ich rolą jest przede wszystkim diagnozowanie i rozpoznawanie indywidualnych możliwości i deficytów przedszkolaków; wspieranie dziecka w zajęciach z grupą rówieśniczą oraz indywidualnych.

W Przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele wychowawcy – 18 osób zatrudnionych na umowę o pracę (pełne etaty). Dzięki temu zapewnione zostanie funkcjonowanie 9 grup przedszkolnych.

W OWP są zatrudnieni i będą finansowani w ramach projektu specjaliści, tj. psycholog i logopeda. Ich praca przyczynia się do niwelowania deficytów rozwojowych wśród dzieci, podejmowania niezbędnych czynności terapeutycznych w tym zakresie i ciągłego wspierania rodziców oraz opiekunów dzieci w procesie terapeutycznym.

Personel pomocniczy i obsługa OWP stanowi niezbędną kadrę do prawidłowego i efektywnego funkcjonowania OWP.

 

Zadanie 2 utworzenie nowych miejsc w przedszkolu-zakup wyposażenia i pomocy dydaktycznych, zakup i montaż placu zabaw

W ramach projektu powstanie 210 nowych miejsc wychowania przedszkolnego dzięki wdrożeniu następujących działań:

  • zakup doposażenia kuchni OWP;
  • zakup niezbędnego wyposażenia,
  • zakup zabawek i pomocy dydaktycznych do OWP do celów edukacyjnych i wychowawczych: pomoce dydaktyczne, zabawki dla 3-4 latków, 5-6 latków, wspólne dla wszystkich dzieci, pomoce niezbędne do realizacji koncepcji Planu Daltońskiego, pomoce psychologiczno-pedagogiczne do realizacji wczesnego wspomagania rozwoju i innych zaleceń z opinii PPP, wyposażenie do terapii sensorycznej, itd.).

Wyposażenie będzie wykorzystywane do prowadzenia zajęć edukacyjnych oraz do zabawy czy terapii w placówce co jest niezbędne do jej bieżącego funkcjonowania, również po zakończeniu realizacji projektu, w okresie co najmniej 2 lat od zakończenia realizacji zadania;

  • plac zabaw (demontaż, zakup i montaż nowego placu zabaw) dla dzieci: w pierwszej kolejności należy dokonać demontażu starego placu zabaw (w tym wykopanie jego fundamentów, wyrównanie powierzchni oraz pozostałe prace budowlane, wykonanie projektu nowego placu zabaw zgodnie z koncepcją uniwersalnego projektowania) oraz zamontowanie nowego, wraz z bezpieczną nawierzchnią i ogrodzeniem.

Plac zabaw na świeżym powietrzu, na terenie należącym do OWP jest niezbędnym elementem wyposażenia każdej placówki edukacji przedszkolnej. Jest narzędziem umożliwiającym nieskrępowaną zabawę dzieciom, z wykorzystaniem urządzeń sprzyjających rozwojowi ruchowemu, ogólnej sprawności fizycznej dzieci, jest również dogodną przestrzenią do wspólnych zabaw, odgrywania ról, aranżowania gier, umożliwieniu rozwijania współpracy i umiejętności sprawowania różnych ról w grupie rówieśniczej. Dużo aktywnego ruchu w najmłodszych latach może zaprocentować większą aktywnością w dorosłym życiu. Ruch fizyczny na placu zabaw wzmacnia wytrzymałość kości oraz wpływa na prawidłowe funkcjonowanie stawów, zapewnia im odpowiednią elastyczność, poprawia odporność dziecka oraz ogólny stan kondycyjny. Zabawa na placu zabaw wspomaga koordynację ruchową, prawidłową równowagę, poprawę zręczności i wzmocnienie mięśni kończyn.

 

Zadanie 3 doskonalenie umiejętności nauczycieli- studia podyplomowe i szkolenia specjalistyczne

W ramach projektu zaplanowano doskonalenie umiejętności nauczycieli oraz podniesienie ich kompetencji w rezultacie wdrożenia następujących zadań:

  • studia podyplomowe dla 4 nauczycieli (w zakresie neurologopedii, wczesnego wspomagania rozwoju, edukacji elementarnej i terapii pedagogicznej pedagogiki M. Montessori i planu daltońskiego)
  • szkolenia specjalistyczne dla 17 nauczycieli (ich zakres mieści się w kierunkach będących elementami pedagogiki specjalnej)

w celu zdobycia nowej wiedzy, kompetencji, kwalifikacji oraz umiejętności niezbędnych do pracy z dziećmi, w tym z dziećmi borykającymi się z deficytami rozwojowymi i niepełnosprawnościami.

Podniesienie kompetencji i kwalifikacji nauczycieli pozwoli na świadczenie edukacji przedszkolnej na wysokim poziomie.

Zakres studiów podyplomowych:

  • Wczesne wieloaspektowe wspomaganie rozwoju dziecka – 2 semestry.

Celem studiów jest przygotowanie uczestników studiów podyplomowych do prowadzenia diagnozy rozwoju dziecka oraz planowania i prowadzenia pracy terapeutycznej nakierowanej na wspomaganie tego rozwoju; poznanie możliwości współpracy specjalistów w zespołach wczesnego wspomagania rozwoju; zgłębienie zagadnień dotyczących wsparcia rodziców dzieci niepełnosprawnych i zagrożonych niepełnosprawnością. Tematyka studiów: rozpoznawanie zaburzeń rozwoju u dzieci, planowanie pracy terapeutycznej z dziećmi z różnego rodzaju dysfunkcjami, konstruowanie indywidualnych programów terapeutycznych i stymulowanie rozwoju dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami z wykorzystaniem rozmaitych form i metod pracy.

  • Neurologopedia z komunikacją alternatywną i wspomagającą – 2 semestry.

Program studiów podyplomowych stwarza duże możliwości, szczególny nacisk kładąc na aspekt praktyczny. Obejmuje zagadnienia diagnozy i terapii zaburzeń mowy zarówno u dzieci, jak i pacjentów dorosłych. Słuchacze zdobędą umiejętność oceny zaburzeń językowych w chorobach neurologicznych, a także samodzielnego diagnozowania i planowania terapii dla osób z zaburzeniami mowy powstałymi w wyniku chorób ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego oraz chorób neurodegeneracyjnych.

  • Edukacja elementarna z terapią pedagogiczną – 2 semestry

Studia podyplomowe Edukacji elementarnej i terapii pedagogicznej spełniają warunek kwalifikacji pedagogicznych do nauczania pierwszego i kolejnego przedmiotu, ponieważ są zgodne z Rozporządzeniem MNiSzW z dn. 17.01.2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonania zawodu nauczyciela.

  • Pedagogika Marii Montessori i Plan Daltoński – 2 semestry.

Główne cele studiów podyplomowych „Pedagogika Marii Montessori i plan daltoński”:

  • przekazanie aktualnych informacji o pedagogice Marii Montessori oraz systemie planu daltońskiego,
  • wyposażenie w umiejętność posługiwania się pomocami dydaktycznymi stosowanymi w systemie montessoriańskim oraz w planie daltońskim.
  • wyposażenie w umiejętność samodzielnego projektowania i wykonywania trwałych pomocy dydaktycznych, uwzględniając w ich konstrukcji zasadę samokontroli, wolności, odpowiedzialności i współpracy.
  • ułatwienie dokonania samodzielnego wyboru pomiędzy tradycyjnymi i alternatywnymi rozwiązaniami metodycznymi i organizacyjnymi pracy przedszkola i szkoły ze wskazaniem na możliwości korzystania z elementów pedagogiki Montessori i planu daltońskiego.
  • umożliwienie stosowania licznych rozwiązań metodycznych z zakresu systemu montessoriańskiego i planu daltońskiego przy prowadzeniu nauczania zindywidualizowanego.

Zakres specjalistycznych szkoleń:

Szkolenie podstawowe, w zakresie Planu Daltońskiego:

  • Pedagogika planu daltońskiego;
  • Motywacja wewnętrzna kluczem do odpowiedzialności za własną edukację;
  • Konstruowanie zajęć według planu daltońskiego;
  • Praktyczne zastosowanie pedagogiki planu daltońskiego w szkole i przedszkolu
  • Aranżacja sali, wykorzystanie pomocy edukacyjnych, organizacja czasu pracy.
  • Szkolenie zaawansowane w zakresie Planu Daltońskiego:
  • Filary edukacji daltońskiej w praktyce.
  • Wyzwania pedagogiczne – strategie działania według planu daltońskiego.
  • Cechy dobrej instrukcji.
  • Zastosowanie instrukcji w praktyce, rozwijanie samodzielności.

FINANSOWANIE

Całkowita wartość Projektu 2 304 133,05 PLN

Europejskiego Funduszu Społecznego – 1 958 513,09 PLN

Budżet Miasta Zielona Góra –  345 619,96 PLN