Projekt „Przedszkole Przyszłości”

Projekt  „PRZEDSZKOLE PRZYSZŁOŚCI”

współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020

Oś priorytetowa 8. Nowoczesna edukacja,

Działanie 8.1 Poprawa dostępności i jakości edukacji przedszkolnej,

Poddziałanie 8.1.1 Poprawa dostępności i jakości edukacji przedszkolnej – projekty realizowane poza formułą ZIT,

na podstawie Umowy nr RPLB.08.01.01-08-0083/21-00

 

 

 

Projekt realizowany w okresie od 01.09.2022 do 30.06.2023 r. w Zielonej Górze, polega na:

  1. Organizacji zajęć dodatkowych podnoszących kompetencje kluczowe 230 dzieci w OWP.
  2. Realizowaniu dodatkowej oferty edukacyjnej poprzez organizację warsztatów tematycznych dla dzieci z zakresu umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy;
  3. Realizacji dodatkowej oferty edukacyjnej poprzez zakup pomocy dydaktycznych, zabawek, wyposażenia;
  4. Podniesieniu kwalifikacji nauczycieli w ramach szkoleń.

Zaproponowane zajęcia dodatkowe.:

zajęcia matematyczne „Świat można policzyć” (umiejętności matematyczne, rozwiązywanie problemów, analityczne myślenie), które pozwolą dzieciom na szacowanie, przewidywanie, dokonywanie pomiarów, planowanie działań, rozwiązywanie problemów. Zajęcia będą się odbywały w grupach jeden raz w tygodniu.

zajęcia przyrodnicze „Jesteśmy częścią przyrody” (umiejętności przyrodnicze, myślenie przyczynowo-skutkowe, praca zespołowa), które pozwolą dzieciom na poznawanie zjawisk przyrody, eksperymentowanie, zdobycie wiedzy nt. ekologii i źródeł odzyskiwania energii. Zajęcia będą się odbywały w grupach jeden raz w tygodniu.

warsztaty kompetencji uniwersalnych „Świat przyszłości to my” (motywacja, współpraca, samodzielność, odpowiedzialność), które pozwolą dzieciom na uświadomienie i rozwój swoich talentów i predyspozycji. Podniesie samoocenę. Dzięki nim dziecko będzie mogło ćwiczyć i zmieniać swoje role grupowe, realizować się w różnych formach współpracy, nauczy się planowania swoich działań, odpowiedzialności za grupę i za zadanie.

Podczas zajęć będziemy pracować nad rozwojem kompetencji związanych z uczeniem się, co jest na tym etapie rozwoju niezwykle istotne – właściwe wyposażanie dziecka w aparat metodyczny, który staje się inwestycją na cale życie. Ważne z perspektywy właściwego wdrażania do rozwoju tej umiejętności jest przygotowanie dziecka do różnych form nauki – pracy grupowej i indywidualnej oraz do różnorodności stylów uczenia się. To również czas wzbudzania motywacji do nauki, kształtowania perspektywy motywacji wewnętrznej, zadaniowej, ukierunkowanie wysiłków. Należy zwrócić uwagę na stworzenie dzieciom sytuacji, w których uczą się one gospodarowania czasem przeznaczonym na zabawę, współpracują przy wykonywaniu zadania i biorą odpowiedzialność za wynik swoich działań.  Dodatkowo chcemy kształtować poczucie inicjatywy i przedsiębiorczość, które należy rozumieć jako zdolność do wcielania pomysłów w czyn. Kompetencja ta obejmuje działania zmierzające do rozwoju poczucia sprawstwa. Wychowanie przedszkolne koncentruje się na kształtowaniu umiejętności planowania działań oraz wdrażaniu do konsekwentnego ich realizowania. Umiejętność ta inicjowana jest w przedszkolu np. przez pracę metodą projektu edukacyjnego oraz uczestnictwo w wydarzeniach, programach i akcjach tematycznych. Inicjatywność i przedsiębiorczość są rozwijane wielopłaszczyznowo, i co ważne, ich elementy powinny być obecne podczas wszystkich działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, w których uczestniczy dziecko.

Realizacja zajęć będzie stanowiła dla dzieci spotkanie z krytycznym myśleniem i analizą matematyczną, środowiskiem społeczno-przyrodniczym. Podczas zajęć chcemy udowadniać dzieciom, że pierwsze rozwiązanie nie zawsze musi być prawidłowe i że prawie każdy fakt można sprawdzić, pomoże to w wyposażeniu ich w odpowiednią wiedzę oraz dostarczy okazji, które pozwolą wykształcić odpowiednie nawyki i zdobyć umiejętności praktyczne, potrzebne w przyszłości na rynku pracy. Istotnym jest dla nas utrwalanie umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy, tj. współpracy, samodzielności, odpowiedzialności, które to stanowią podstawowe wartości funkcjonowania MP18 i wpisują się w realizowaną przez nas koncepcję planu daltońskiego.

Zakupione zostaną zabawki edukacyjno-dydaktyczne równościowe, które nie będą stygmatyzowały podziałów i ról społecznych pomiędzy chłopcami, dziewczętami oraz dziećmi niepełnosprawnymi.

Wykorzystanie zabawek prorównościowych przyczyni się do kształtowania postaw zrozumienia dla odmienności. Dzieci będą mogły zrozumieć problemy związane z innością, co również będzie miało przełożenie na ich relacje w grupach. Dodatkowo działania te pozwolą na kształtowanie postaw, które będą przenoszone do środowiska rodzinnego. Nauczyciele będą prowadzić zajęcia w sposób ograniczający stereotypy płci związane z umiejętnościami czy predyspozycjami (jednakowe oczekiwania wobec chłopców i dziewczynek, przełamywanie stereotypów płci, unikanie tradycyjnej socjalizacji wg tradycyjnych ról płci, nauczyciele będą poświęcać dziewczynkom i chłopcom tyle samo czasu i uwagi, nauczyciele tak samo będą interpretować zachowania dziewczynek i chłopców i unikać przypisywania cech zgodnie ze stereotypami płci.)

Wszystkie zajęcia dodatkowe dla dzieci uzupełnią, ale nie zastąpią zajęć organizowanych w ramach podstawy programowej i poprowadzą je nauczyciele z MP18.

Dzieci otrzymają wsparcie na podstawie indywidualnej diagnozy. Nauczyciele poprowadzą obserwację i diagnozy dzieci, więc podczas zajęć stosowana będzie zasada indywidualizacji oraz stopniowania trudności, co umożliwi wszystkim dzieciom nabywanie umiejętności dostosowanych do ich możliwości percepcyjnych.