Projekt “Rozwijamy nasze przedszkole – nowe miejsca wychowania przedszkolnego w MP 18 w Zielonej Górze”

 

Projekt “Rozwijamy nasze przedszkole – nowe miejsca wychowania przedszkolnego w MP 18 w Zielonej Górze”

współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020

w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Projekt nr RPLB.08.01.01-08-0019/19

 

OPIS PROJEKTU

Umowa nr RPLB.08.01.01-08-0019/19-00 o dofinansowanie Projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach: Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020 w ramach: Osi priorytetowej 8. Nowoczesna edukacja Działania 8.1 Poprawa dostępności i jakości edukacji przedszkolnej Poddziałania 8.1.1 Poprawa dostępności i jakości edukacji przedszkolnej – projekty realizowane poza formułą ZIT została podpisana w dniu 04.11.2019 r.

Projekt realizowany jest w terminie: 1.09.2019-31.08.2020 r. w Zielonej Górze i polega na utworzeniu 15 nowych miejsc w MP nr 18 w Zielonej Górze, poprzez zakup pomocy dydaktycznych, wyposażenia, podniesienie kompetencji i kwalifikacji nauczycieli wychowania  przedszkolnego w ramach szkoleń i warsztatów (dla 20 osób) oraz udział 240 dzieci w zajęciach dodatkowych. W ramach projektu zostanie zagwarantowane funkcjonowanie placówki przez 12 miesięcy. Realizacja projektu w efekcie pozwoli nie tylko na powiększenie zasobu dostępnych miejsc wychowania przedszkolnego na terenie Zielonej Góry, ale również pozwoli na podniesienie jakości edukacji oraz poprawi dostępność do edukacji przedszkolnej i pozwoli na zwiększenie aktywności zawodowej rodziców, w szczególności kobiet. W efekcie realizacji projektu 20 nauczycieli udoskonali swoje kompetencje i umiejętności pozwalające na zwiększenie efektywności pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Celem głównym projektu jest zwiększenie do sierpnia 2020 r. dostępu do edukacji przedszkolnej w Zielonej Górze, w ramach MP 18. Realizacja założonego celu zwiększającego dostęp do edukacji przedszkolnej o wysokiej jakości usług świadczonych w OWP przyczyni się do zniwelowania deficytów oraz wyrównania szans edukacyjnych i rozwojowych wśród dzieci. Działania podejmowane przez MP18 sprzyjają upowszechnianiu edukacji przedszkolnej jako formy opieki i wychowania dzieci, przeciwdziałają ich wykluczeniu z edukacji przedszkolnej najmłodszych, co sprzyja wyrównywaniu ich szans edukacyjnych, czy zwiększeniu ich socjalizacji na jak wcześniejszym etapie życia. Dzięki nauce w przedszkolu dzieci zdobywają umiejętności i kompetencje, również w wymiarze społecznym, które przygotowują je do nauki i obowiązków szkolnych. Działania MP18 zmierzają do upowszechniania edukacji przedszkolnej, ponieważ obecność dziecka w przedszkolu jest okazją do wychwycenia u niego niepokojących zachowań, zaburzeń w rozwoju oraz bardziej lub mniej rozwiniętych umiejętności.

GRUPA DOCELOWA

W projekcie określono następujące grupy docelowe:

  • dzieci w wieku przedszkolnym, określonym w Ustawie o systemie oświaty (15 dzieci w wieku 3- lat, które utworzą nowa grupę, z terenu miasta Zielona Góra oraz 240 dzieci objętych zajęciami dodatkowymi (15 nowych dzieci oraz 225 dzieci w wieku 3-6 lat, które już uczęszczają do OWP);
  • Miejskie Przedszkole nr 18 w Zielonej Górze (1 OWP)
  • nauczyciele objęci wsparciem w ramach podnoszenia własnych kompetencji i umiejętności poprzez udział w kursach/szkoleniach z zakresu pedagogiki specjalnej-(20 osób).

Nie przewiduje się przyjęcia dzieci z niepełnosprawnościami, jednak w przypadku gdy pojawią się w ramach projektu, MP18 deklaruje gotowość ich przyjęcia i zobowiązuje się do zapewnienia im warunków umożliwiających pełny udział w projekcie. Na każdym etapie realizacji projektu będą prowadzone działania zapobiegające powstawaniu barier o charakterze równościowym.

Wszystkie grupy docelowe są z województwa lubuskiego.

POTRZEBY I OCZEKIWANIA

DZIECI:

  • włączenie do systemu edukacji przedszkolnej funkcjonującego na terenie miasta ZG,
  • integracja z rówieśnikami,
  • praca z pedagogiem (kompetencje społeczno-emocjonalne),
  • nabywanie umiejętności i kompetencji przypisanych edukacji przedszkolnej
  • przygotowanie do nauki i obowiązków szkolnych,
  • doskonalenie czynności samoobsługowych.

NAUCZYCIELE:

  • potrzeba własnego rozwoju zawodowego,
  • podnoszenia kompetencji,
  • aktualizacji wiedzy,
  • wykorzystywania odpowiednich pomocy dydaktycznych w pracy z dziećmi (urozmaicenie zajęć z dziećmi).

BARIERY

DZIECI:

  • ograniczony dostęp do edukacji przedszkolnej w wyniku braku odpowiedniej liczby miejsc w publicznych placówkach,
  • ograniczony udział w życiu społeczno-kulturowym;
  • ograniczony dostęp do wsparcia specjalistów, np. pedagoga

NAUCZYCIELE:

Wsparciem zostaną objęci nauczyciele w zakresie warsztatów/szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe co pozwoli im wzmocnić własne kompetencje i umiejętności
(szczególnie w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami). Wychowawcy posiadają wykształcenie pedagogiczne, jednak brak im nowych kwalifikacji do pracy z dziećmi ze
stwierdzonymi deficytami. Jednak brak środków na finansowanie własnego doskonalenia w ramach kursów/szkoleń/studiów podyplomowych stanowi barierę.

REALIZACJA PROJEKTU

  1. Zadanie 1 Bieżące funkcjonowanie OWP

W ramach zadania finansowane będą koszty funkcjonowania przedszkola w okresie 12 m-cy. Obejmują one:

  • wynagrodzenie nauczycieli wychowawców (2 os)
  • wynagrodzenie pomocy nauczycielskiej (1 os)
  • wynagrodzenie pedagoga (1 os; 1/2 etatu)

W ramach projektu zostanie zatrudnionych 2 nowych nauczycieli prowadzących zajęcia edukacji przedszkolnej w nowej grupie. Ich zadaniem będzie podejmowanie działań w celu zwiększenia efektywności pracy dydaktycznej z dziećmi w wieku przedszkolnym (3-latki). Aby proces edukacyjny i wychowawczy był skuteczny będą rozwijać i kształtować umiejętności zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz wspomagać dzieci w osiąganiu jak najlepszych efektów w tym zakresie. Ich oddziaływania będą poprzedzone rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych poprzez prowadzoną obserwację pedagogiczną. Zatrudnienie pedagoga pozwoli na udzielenie pomocy wszystkim potrzebującym tego dzieciom. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna będzie polegać na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci oraz rozpoznawaniu ich możliwości psychofizycznych, w celu wspierania ich rozwoju i stwarzaniu warunków do aktywnego uczestnictwa w życiu przedszkola i środowiska. Dlatego uzasadnione jest utworzenie kolejnych godzin dla specjalisty – pedagoga, podczas których będzie on mógł zrealizować program wspierający rozwój społeczny i osobisty podopiecznych MP 18.

Personel pomocniczy stanowi niezbędną kadrę do prawidłowego i efektywnego funkcjonowania OWP. Ich zadania to m. in.: pomoc przy wydawaniu posiłków, ubieraniu się dzieci, itp.

Zadanie będzie realizowane od 1 września 2019 do 31 sierpnia 2020 r.

Za realizację zadania odpowiada Wnioskodawca.

  1. Zadanie 2 Utworzenie nowych miejsc w OWP – zakup wyposażenia i pomocy dydaktycznych

W ramach projektu powstanie 15 nowych miejsc wychowania przedszkolnego dzięki zakupowi wyposażenia i pomocy dydaktycznych do OWP, do celów edukacyjnych i wychowawczych (pomoce dydaktyczne, zabawki dla dzieci 3-letnich, pomoce psychologiczno-pedagogiczne do realizacji wczesnego wspomagania rozwoju i innych zaleceń z opinii PPP, itd.). Ponadto będą one służyć do usprawniania ruchowego, nabywania umiejętności społecznych, rozwijania motoryki oraz słuchu fonematycznego. Dzieci zachęcane będą do zabawy na zasadach równości (brak podziału na role społeczne pomiędzy chłopcami, dziewczętami oraz dziećmi z deficytami). Dzieci będą mogły zrozumieć problemy związane z innością, co również będzie miało przełożenie na ich relacje w grupach. Dodatkowo działania te pozwolą na kształtowanie postaw, które będą przenoszone na grunt życia rodzinnego. Wyposażenie będzie wykorzystywane do prowadzenia zajęć edukacyjnych oraz do zabawy czy terapii w placówce co jest niezbędne do jej bieżącego funkcjonowania, również po zakończeniu realizacji projektu, w okresie co najmniej 2 lat od zakończenia realizacji zadania. Zadanie zostanie wykonane w czasie realizacji projektu od 1.09.2019 do 31.08.2020 r. Zadanie zostanie zrealizowane z zastosowaniem klauzul społecznych – produkty dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Wyposażenie będzie odpowiadało potrzebom wszystkich użytkowników (np. stoliki i krzesełka z regulowaną wysokością, nakładki na krawędzie stolików, nożyczki dla dzieci leworęcznych, itp.). Pomoce dydaktyczne (np. pomoce terapeutyczne dla pedagoga) oraz pozostałe np. zabawki ćwiczące umiejętności motoryczne dzieci (zaprojektowane zgodnie z zasadą uniwersalnego projektowanie) mają wesprzeć rozwój dzieci i niwelowanie deficytów.

  • Zadanie 3 Zajęcia dodatkowe dla dzieci w OWP

W ramach zdania zostaną zorganizowane zajęcia dodatkowe dla dzieci w OWP:

  1. ZAJĘCIA GRUPOWE EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNE ŚWIADOMY PRZEDSZKOLAK

Cykl spotkań realizowanych w każdej grupie według tematów grupowych (bądź według zapotrzebowania grupy, zajęcia realizuje pedagog). W przedszkolu funkcjonować będzie 10 grup, w każdej z nich planujemy realizację zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne. Zajęcia realizowane będą raz w tygodniu z grupą dzieci, według konkretnych bloków tematycznych: zajęcia integrujące grupę, emocje i uczucia, skuteczna komunikacja. Zespół Świadomych przedszkolaków to dzieci, wymagające szczególnego wsparcia i opieki, których deficyty rozwojowe wynikają zarówno ze względów stwierdzonych w opiniach bądź orzeczeniach z PPP, ale i ze względu na zaniedbania środowiskowe. Dzieci uczęszczając na zajęcia wspierające ich rozwój społeczny i osobisty nie tylko zyskują nowe kompetencje, jednocześnie wyrównując swoje szanse rozwojowe, ale także – mają ważną rolę w społeczności przedszkolnej – stają się wolontariuszami, którzy działają na rzecz swoich grup i całego przedszkola.

Termin: od września 2019 do sierpnia 2020.

  1. ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE TALENTY I POSZERZAJĄCE KOMPETENCJE DZIECI – KUŹNIA TALENTÓW

Tematyka zajęć to m.in.:

  • Na ruch jest dzisiaj wielka moda – zajęcia ruchowe z elementami gimnastyki korekcyjnej.
  • Kreatornia – seria warsztatów techniczno-plastycznych dla dzieci.
  • Świat eksperymentów – zajęcia cykliczne dla każdej grupy.
  • Kinezjologia edukacyjna.
  • Teatralne zaczynajki – zajęcia teatralne.
  • Rysowane wierszyki.
  • Plastyczna przygoda z porami roku.
  • Kuchcikowo – zajęcia kulinarne.
  • Mały majsterkowicz.

Zajęcia prowadzone przez nauczycieli Miejskiego Przedszkola nr 18, zgodnie z przygotowaną ofertą i ustalonym harmonogramem. Nauczycielom przyznana zostanie jedna godzina ponadwymiarowa na tydzień. Zajęcia będą realizowane w każdym tygodniu, w zależności od ich charakteru i tematyki.

Termin: od września 2019 do sierpnia 2020.

W trakcie zajęć będą niwelowane deficyty związane z nieharmonijnym rozwojem funkcji percepcyjno-motorycznych, obniżoną sprawnością w zakresie koordynacji wzrokowo-ruchowej, zaburzeniami percepcji wzrokowej/słuchowej, obniżoną sprawnością grafomotoryczną, obniżoną sprawnością motoryczną, zaburzeniami realizacji procesów myślowych, zaburzeniami koncentracji uwagi.

Zajęcia mają charakter grupowy, liczebność grupy dzieci – do 25 osób. Zajęcia te mają charakter zajęć stymulujących rozwój psychoruchowy (typ c, Rozp. MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach (…).

  1. Zadanie 4 Doskonalenie umiejętności nauczycieli w OWP: kursy i szkolenia

W ramach zadania zostaną zrealizowane:

  • Szkolenie: Trener Umiejętności społecznych

Szkolenie pozwoli na uzyskanie oraz zdobycie kompleksowej i rzetelnej wiedzy dotyczącej nowoczesnych metod pracy z grupami dzieci sprawiającymi trudności wychowawcze. Celem jest wyposażenie wszystkich uczestników w praktyczną wiedzę o problemach dzieci w kontekście najnowszych osiągnięć współczesnej psychologii i pedagogiki. Dzięki znajomości podstawowych założeń psychoprofilaktyki i psychoterapii kursanci są w stanie w sposób twórczy rozwiązywać problemy rozwijać relacje współpracy z dziećmi oraz konstruktywnie wspierać ich rozwój. Efektem szkolenia jest również zwiększenie umiejętności w zakresie prowadzenia grup m.in. poprzez moderowanie procesu grupowego, wykorzystywanie skutecznych metod i technik prowadzenia zajęć grupowych, stymulowanie pożądanych zachowań oraz panowanie nad niepożądanymi.

  • Warsztaty nt. komunikacji w kontaktach z rodzicami

Warsztaty maja na celu usprawnić komunikację z rodzicami i opiekunami dzieci w OWP, tak by była skuteczna i bardziej efektywna dla obu stron, a przede wszystkim przekładała się na potrzeby dzieci i ich edukację w OWP.

  • Szkolenie: Koncepcja pedagogiczna i wykorzystanie darów Froebla

Koncepcja pedagogiczna Froebla zakłada tzw. dary. Jednym z nich jest dar zabawy. To innowacyjne podejście do zajęć, kreatywne pomysły na zabawę oraz twórcze i niebanalne rozwiązania pedagogiczne. Program powstał z troski o naturalny rozwój dziecka, o przywrócenie wartości zabawie, zabawkom i całej istocie dzieciństwa. Program ten stawia na pierwszym miejscu aktywność zabawową w procesie poznawania przez dziecko świata. Zabawa, będąca wrodzoną potrzebą, według niemieckiego pedagoga, jest główną formą aktywności dziecka. Najważniejszą częścią programu Dar Zabawy są zabawy edukacyjne, których zadaniem jest podkreślenie wspólnoty dorosłych i dzieci oraz wykorzystanie do tych zabaw tzw. darów, czyli przedmiotów, które w pełni służą rozwojowi dziecka. Dar Zabawy to przede wszystkim innowacyjne spojrzenie na proces edukacji i wychowania najmłodszych poprzez prawdziwą zabawę – twórczą, radosną i bezpieczną.

Spośród nauczycieli OWP dyrekcja, wyłoni osoby, zgodnie z przyjętymi zasadami/kryteriami, które będą uczestniczyć w kursach i szkoleniach, które zostaną uwzględnione w regulaminie rekrutacji. Zadanie będzie realizowane w okresie realizacji projektu, tj. w IV kwartale 2019 r. MP18 zobowiązuje się do zastosowania klauzul społecznych przy zamówieniu usług.

FINANSOWANIE

Całkowita wartość Projektu 404 452,10 PLN

Europejskiego Funduszu Społecznego               – 343 784,28 PLN

Budżet Miasta Zielona Góra                                 – 60 667,68 PLN